شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۴۸۴
تاریخ انتشار : ۳۷ : ۱۷ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲

دیباچه -زهرا فرود: نشست رسانه ای نخستین جشنواره بین المللی فیلم خزر امروز ۲۴ بهمن در سازمان سینمایی ایران در حالی برگزار شد که محمد خزایی رئیس سازمان سینمایی اعلام کرد، تعاملات فرهنگی و تاثیر آن در منطقه، اصلی ترین هدف پایه گذاری و برپایی جشنواره بین المللی فیلم خزر خواهد بود که نیمه دوم سال آینده اولین دوره آن در سه بخش تولیدات سینمایی،کوتاه مستند و انیمیشن برگزار خواهد شد.

تحریم سینما توهم است/ جشنواره بین‌المللی خزر پلی به سوی هم گرایی و ارتباط مستحکم برای تعاملات کشور‌های منطقه  

به گزارش دیباچه، نشست خبری شورای سیاست‌گذاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم خزر با حضور روسای سازمان سینمایی ایران "محمد خزاعی"، روسیه "دیمتری داویدنکو"، تاجیکستان "صاحی صالح بایرم‌اف" و جمعی از اهالی رسانه در سالن شهید آوینی سازمان سینمایی برگزار شد.

"یزدان عشیری" مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در ابتدای این نشست گفت: این جشنواره از لحاظ دیپلماتیک بسیار حائز اهمیت است. این رویداد باعث می‌شود که تعامل بین‌المللی در ساحت فرهنگ و هنر رونق گیرد. تعاملاتی که با دو کشور ساحلی دریای خزر برگزار خواهد شد. جشنواره بین‌المللی فیلم خزر با سفرهای متعددی که تیم سازمان سینمایی داسته، به یک برنامه‌ریزی مدون و منسجم رسیده است.

تحریم سینما توهم است/ جشنواره بین‌المللی خزر پلی به سوی هم گرایی و ارتباط مستحکم برای تعاملات کشور‌های منطقه  

سپس محمد خزاعی عنوان کرد: از همان ابتدا که به سازمان سینمایی آمدم برنامه‌هایی را برای تعاملات بین‌المللی داشتم. در این راستا قراردادهای مختلفی بسته شد. قرارداد شانگهای یکی از آن‌ها بود. در جشنواره فجر نیز با حضور هفت کشور این تعاملات ادامه یافت. حال با دو کشور تاجیکستان و روسیه به توافقی رسیده‌ایم. توافقی که پیرامون هفته فیلم و نمایش فیلم‌های ایرانی در روسیه و تاجیکستان و بالعکس بود. در مسیر این برنامه‌ها، بحث خزر و کشورهای حاصلی دریای خزر مطرح شد. حال امروز قرار است که میزبانان این جشنواره مشخص شود.

تحریم سینما توهم است/ جشنواره بین‌المللی خزر پلی به سوی هم گرایی و ارتباط مستحکم برای تعاملات کشور‌های منطقه  

خزاعی ادامه داد: اولین میزبان نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم خزر ایران خواهد بود. این میزبانی در سال ۱۴۰۳ خواهد بود. میزبان دوم در سال ۱۴۰۴ روسیه و سومین میزبان تاجیکستان در سال ۱۴۰۵ است. ایران این رویداد را در یکی از کشورهای شمالی (شهر مازندران) برگزار خواهد شد.

وی افزود: قرار است که اتحادیه‌ای سینمایی میان کشورهای اوراسیا شکل‌گیرد. می‌دانید که اتحادیه‌ای این چنین در قاره آسیا وجود ندارد. این مدل از جایزه و آکادمی اسکار برداشته شده بود. بعد از شکل‌گیری این اتحادیه ما می‌خواهیم که این جایزه جهانی که بر مبنای اسکار است، برگزار کنیم.

تحریم سینما توهم است/ جشنواره بین‌المللی خزر پلی به سوی هم گرایی و ارتباط مستحکم برای تعاملات کشور‌های منطقه  

رئیس سازمان سینمایی ایران بیان کرد: تبادل تجربه و فیلم‌ها یکی دیگر از مباحث میان ما و روسای سینمایی این دو کشور بود. فیلم‌های زیادی از کشور ما در آرشیو روسیه وجود دارد. از طرفی آثاری که از روسیه در ایران است میان دو کشور مبادله خواهد شد.

در ادامه دیمیتری داویدنکو ضمن قدردانی از سازمان سینمایی ایران گفت: ما تجربه بسیار عالی‌ای از سفر به ایران داشته‌ایم. شرکت در جشنواره فیلم فجر باعث افتخار ما بود. این رویداد در جهان شناخته شده است. ما در این چند روز توانستیم به موفقیت‌های بسیار خوبی برسیم. یکی از آن‌ها مذاکرات چند روزه‌ ما با سازمان سینمایی بود. مذاکراتی که به نتایج خوبی رسید.

وی افزود: ما برای فصل پاییز امسال می‌خواهیم برنامه‌های جشنواره بین‌المللی فیلم خزر را تنظیم کنیم. سازمان سینمایی روسیه از این جشنواره حمایت خواهد کرد. هدف اصلی ما جمع‌آوری فرهنگ‌های مشترک کشورهای منطقه است.

داویدنکو افزود: این رویداد تنها یک شروع برای برنامه‌های آینده خواهد بود. ما با تیم آقای خزاعی مذاکرات زیادی داشته‌ایم. پروژه‌های زیادی در مسکو و تهران در حال برنامه‌ریزی است. پیش قدم بودن ایران در این رویداد باعث خرسندی ما است.

 برنامه اتحادیه اوراسیا نیز یکی دیگر از برنامه‌های مهم خواهد بود. این اتحادیه قرار نیست که میان ایران و روسیه باشد. دیگر کشورهای دوست و همسایه در این امر حضور خواهند داشت.

او خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگر میان ایران و روسیه تولید مشترک است. این دو کشور دارای مشکلات و مسائل مختلف و متشابهی است. در نتیجه می‌خواهیم با صحبت‌ و برنامه‌ریزی به تصویری مشخص از این همکاری برسیم. در پایان از وزارت فرهنگ می‌خواهیم با حمایت و پشتیبانی به این برنامه‌ها جامه عمل بپوشاند.

در ادامه بعد از رئیس سینمای روسیه صاحی صالح بایرم‌اف ضمن تشکر از محمد خزاعی به ضمن اشاره به اهمیت دریای خزر تصریح کرد: دریای خزر کشورهای حیطه خود را تبدیل به یک خانواده کرده است. موضوع و ایده این جشنواره در ابتدا در جلسه‌ای که در عشق‌آباد داشتیم مطرح شد. روسای جمهور پنج کشور حوزه دریای خزر از این ایده استقبال کردند و برای حضور در آن اعلام آمادگی کردند.

او گفت: امروز یک روز تاریخی بود. اولین نشست جشنواره خزر با موفقیت اتمام رسید. امیدوارم که اولین جشنواره بین‌المللی فیلم خزر به خوبی برگزار شده و در جهان مطرح شود. باید بگویم که این سال سالی مهم برای ما خواهد بود. از اینکه این رویداد در ایران برگزار می‌شود بسیار خرسند و خوشحال هستیم.

تحریم سینما توهم است/ جشنواره بین‌المللی خزر پلی به سوی هم گرایی و ارتباط مستحکم برای تعاملات کشور‌های منطقه  

خزاعی پیرامون آثاری که در این جشنواره حضور خواهند داشت، گفت: آثاری که در این رویداد حضور خواهند داشت آرشیوی نخواهند بود. ما با مضامین مشترکی که میان کشورها وجود دارد به ایده‌ها و آثاری جدید خواهیم رسید. گندم یکی از همین ایده‌ها بود. در نشستی که در جشنواره فیلم فجر داشتیم، کشورهای دیگری بودند که برای همکاری با سینمای ایران اعلام کردند. ترکیه در کنار روسیه یکی از همین کشورها بود.

برچسب ها: محمد خزاعی ، خزر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳